Å bygge en båt...

Å bygge en båt som Hildringstimen er en lang prosess - ikke i ren byggetid, men den tida fra nordlandsbåtbetennelsen setter seg på hjernen, og til båten er en realitet. I mitt tilfelle tok dette omlag 5 år - fra jeg rigga bestefars 3-roms motorbåt med selvsydd seil, til Hildringstimen var et faktum.

"Hvorfor en slik båt?" spør mange. "Halvparten av prisen av en like stor plastsak, det dobbelte av sjarmen, og ti ganger gleden" pleier mitt svar å være.

Bestemmelsen for å bygge en slik båt har vel så mye rot i interessen for vårt opphav og tradisjon, som det har med den rene gleden av bare å eie en båt. Det stikker liksom dypere på en måte...

Her finner du bilder tatt underveis i byggeprosess og seilas
Se faksimile fra Brønnøysund Avis 8.4.00

Send gjerne en mail til meg på adm@hildringstimen.no hvis du har spørsmål
Mannskapet nåes på mannskap@hildringstimen.no

 

Jeg lagde meg en logg, og noterte meg ting etter hvert som prosessen skred frem

15.10.99 Kontrakten tegnes. Spesifikasjonene er som ovenfor, men med muligheter for å dra ut enkelte ting for å kunne spare noen kroner
15.1.00 Jeg har kjøpt meg redningsflåte. Det er Helgelandske som har byttet ut på fergene sine. Jeg fant meg en bra 12-manns, og betalte kun 4000,-. Sertifisering får jeg betale i tillegg. Det gjøres på slipen i Sandnessjøen.
25.1.00 Jeg har bestilt seilmaterialer. Det er Brodersen i Lyngør som leverer Classic duk, telne, kauser og greier. Nå starter syinga
1.2.00 Bygginga er begynt i Alslia. De regner med å ha røyset klart i løpet av kort tid.
2.2.00 Pakke er kommet fra Brodersen! Her skal det sys! "Det lukter båt i hele huset!", er meldinga fra husets 4-åring Kristine. Årsaken er den tjæra bendselstråden.
5.2.00 Lokalavisa NordSalten har slått opp "Fembøring til Hamarøy!" over halve baksida. Det er Børge Strandskog som skriver. Han har brukt bildet på toppen her. Fint skrevet reportasje.
18.2 - 5.3.00 Nå syes her seil!Jeg har lånt en industrimaskin på Oscarsborg videregående skole. Denne kan man sy bølgeblikk med! (Sjøl om det ikke er nødvedig. Dette har jeg dokumentert med bilder på denne siden
24.2.00

Pratet med Alslia. De er ferdige med øvremma, og er begynt med innveden. Erling har snart fotgrafert ferdig en film, og lover å sende bilder snart. Ronald har planer om å besøke dem til helga.
27.2.00

 

Ronald Nicolaisen har vært i Alslia, og sier pr mail:  Ja nå har jeg vært i Alslia og sett på Hildringstimen. De har fått på 7 bordganger, dvs de har fått på øverremma, de har dessuten fått inn innveden untatt fotstøene og rengene. Så langt ser det bra ut. Den er 8 tommer kortere enn Rappstein målt innvendig. Jeg synes nok du skulle latt dem gjøre den et par fot lengre. Det ville blitt litt bedre plass til motor og steinrom, men det går slik det nå er også. Den er litt breiere i botten ved frambandet enn Rappstein, så den kommer nok til å bære seilet sitt godt. Jeg synes den ga et nett inntrykk, det blir en fin båt.

Videre: Det er sannsynlig at Frøya er temmelig nøyaktig like lang innvendig som Hildringstimen. Jeg tror den er noen få cm over 12.2 m på største utvendige mål, (det sa i alle fall Robert, som sist hadde målt den.) Men jeg tror hellingsvinkelen på bakstevnet på Frøya er litt større, slik at de får samme vannlinjelngde. Men de er nok rømt litt forskjellig. Hildringstimen er 8 tommer framrømt (bakskotten er forholdsvis lengre enn på Frøya) for å gi plass til mer løfting og større steinrom. Dette tror jeg er en fordel fordi det sikkerhetsmessig er en fordel at så mye som mulig av ballasten får plass i steinrommet, slik at der ikke er noe som hindrer den i å falle ut ved en kullseiling. Det er det jeg har i mot Heggvin, de var for generøse med størrelsen på motorrommet, slik at steinrommet er for lite. Det at det er gjort annerledes på din båt er en direkte følge av at jeg klaget på det og ba dem tenke på det når de rømte neste båt. Likeens tror jeg de kommer til å forsøke å vri motoren litt for å unngå at den drar mot en side.  

15.3.00 Det ser stygt ut for at den første filmen som er fotografert i båtskottet i Alslia er forsvunnet i Posten. Dette er intet mindre enn et grusomt tap for meg!!! Øvremma er på nå, og de jobber med ripa.
23.3.00 Jeg har fått meg båtovn! - En ekte ettholling. Den fant jeg innoljet i en garasje i Narvik. Det hadde faktisk aldri vært ei glo i ovnen. Kr. 1000,- var beløpet jeg måtte ut med. Kjøpet var resultat av en annonse jeg hadde i Fremover. Jeg hadde faktisk så mye som 4 (!) henvendelser på annonsen!
25.3.00 Jeg har mottat framkallingen av den andre filmen fra Alslia. Bildene har jeg lagt ut til alles påsyn på http://hildringstimen.narviknett.no/hjemmesider/hildringstimen/hildringsbilder
Helga 7-9 april Dette var den eneste helga som tillot meg å reise for å få gjort noe malearbeide på Hildringstimen. 85 mils vei og et vær som ikke innbød til langveistur var ingen hindring. Det samme mente ikke brøytesjåførene på Saltfjellet, men etter noe venting ble en kolonne med biler sluppet over - derav en med en forventningsfull reder og hans far ombord.

Vi ankom Alslia, og ble møtt av Jann i stedets "fjordekspress", og arbeidet kunne tilta. I de to dagene som var der, jobbet vi i 27 timer, før vi igjen måtte ta veien nordover.

Da hadde hildringtimen blitt behandlet med:

  • Utvendig og på løftingstaket: 6 strøk Gjøko dekksolje, - 4 av dem tynnet med 30% terpentin.
  • Innvendig: 4 strøk ditto - ett tynnet, og to utynnet.
  • 2 strøk Jotun Clipper treolje for motvirking av sopp/råte på alle steder som skulle males.
  • 3 strøk Jotun grønn Shipolin fargekode 4139-G62Y på ripbordet (2 liter)
  • 2 strøk Jotun rød shipolin fargekode 3058-Y82R nederst på ripbordet (1 liter)
  • 2 strøk Jotun hvit shipolin på snertingen (2 liter)
  • 2 strøk Jotun sort shipolin på vaterbord, langise, kollere og krysstokk (1 liter)
Mitt fargevalg er identisk med Stig Christensens valg på Ægir, som jeg synes er en pen båt. Grønnfarga var en smule for syrlig etter første strøk, noe jeg fant ut kom av at treets gulfarge skinte for mye igjennom. "Her har du før mye gras!" Var Einar Alsli's kommentar. Etter to strøk til ut så det riktig bra ut, og Einar var enig. Mulig jeg gjør den en smule mørkere ved neste maling. Det samme gjelder rødfargen, som Einar mente var for blass "- Dæm brukt segnalrau før" var hans kommentar.

Vi ble ikke ferdige. Ennå gjenstår smøring inni løfting. Det samme gjelder snertingen som skal ha et til strøk hvitt. Hvitstripa på ripbordet må også males. Dette ble vi enige om at karene i Alslia skulle gjøre.

En stor takk til vertskapet i Alslia. Gerdas fortryllende mat servert i et gjestfritt og åpent hjem, gjør båtkjøp i Alslia til en opplevelse som jeg ikke tror man får andre steder. Man drar der i fra med en ekte følelse av å ha fått seg nye venner! Spesielle venner var også de tamme ekornene som sprang ut og inn av huset! Se bildene jeg tok.

Lørdag 8. april Brønnøysund avis slår opp bygging og sjøsetting av båten over en hel side i sin lørdagsutgave. De legger ikke minst vekt på at jeg har bedt Erik Bye om å komme å synge båten på havet. Da jeg aldri hørte noe fra min forespørsel til ham i høst, hadde jeg ikke tenkt noe mer på saken, men BA ringte Bye, og fikk svaret at han "vil prioritere å komme til Alslia". Vi får se...

Her er Faksimila fra Brønnøysund avis. (1 Mb Acrobat)

20.5
  • Årer - Jeg har fått beskjed at Skogmo Tre i Namdalen er ferdige med årene mine. Der er tre par - to på 4,90m og et par "dameårer" på 4m. Dette var godt utenfor de dimensjonene som de var vant til å hanskes med, men de hadde lagt ekstra flid i arbeidet, slik at jeg skulle slippe å komme tilbake med det første. 
  • Dregg - 5-klørs svartdregg på 22 kg med 8mm. kjetting er bestilt hos Rødli i Brønnøysund. Dreggen skal i likhet med årene sendes til Brønnøysund, slik at Robert Holm kan plukke dem opp før vi kommer nedover og haiker med ham til seilkurset vis skal være med på i Velfjorden.
  • Seilkroker, priarkrok og pentkroker er levert fra Dag Rønnebu på Kvarv i Sørfold. Han har gjort pent arbeide, og prisen er meget fornuftig. Krokene er bendslet inn i seilørene.
  • Seilet begynner å bli ferdig. Råband, seilkroker og klør er ferdige og montert. Nå gjenstår revbandene, priar og medpriar.
  • Trekauser og rakke jobbes det med om dagen, og da er straks penta klar.
  • Klyss, ovnsrør og skive til storseildraget er Ståle Herving på HIN's verk. Han har sveist og banket. Klysset blir til av flenser som jeg fant på et to-toms rør av rustfritt stål. I dreiebenken er det blitt pynta og forandret en smule.
  • Vanntank er bestilt. 1/2-tønne av gran fra Frode Bjøru.
  • I Alslia er de i gang med innmontering av motoren som kom noe seint. Vi har i tillegg avtalt at de skal male resten av båten, da jeg ikke kommer meg nedover før sjøsettinga. De har også montert lanterner, trykkvann, el-panel, tre-lense, og el. lensepumpe. Jeg har også bestilt ei lofotjolle hos dem.
  • Per Einar Eilertsen, som skal være med på hentinga er i gang med å lage auskar. Det blir nokså digert...
24.6.00 Fremover kjører en to-siders reportasje på et gjeng som skal til Bindalen for å hente skute, og viser bilde av Steingrim Sneve, Hans Einar Jakobsen, Børge Bendiksen, Per Einar Eilertsen Jørgen Wilhelmsen og meg selv. Terje Eriksstad slutter seg til oss i Velfjorden. Jeg skal prøve og få fatt i artikkel og bilde.
25.6.00 Reisefeber! - Vi setter oss på hurtigruta med kurs for Brønnøysund, og plukkes opp av hhv. "Faragut" og "Frøya". De tok oss med inn til Ronald Nicolaisens gård, Hegge, i Velfjorden hvor vi trenet seiling med stor råseilbåt fra mandag til onsdag. Kveldene gikk delvis med til å lage kulerakke, uten at dette gikk ut over det sosiale livet på kveldene... Bilder kommer!
28.6.00 Vi er i Alslia for å sjøsette! Alle mann er i gang med sine respektive jobber. Børge spleiser løpende rigg, jeg stående. Per Einar arbeider med masta. Jørgen lager fløy. Steingrim og Terje gjør bunnsmøringen. Sjøsettinga er satt til klokka 17.00, og det strømmer på folk hele dagen utover.

En måse har rede midt i draget, men dette løses med et lite gjerde, og en kasse som legges over redet med en unge i de hektiske minuttene. Mange hender flytter gjentatte ganger et forvirret grått nøste inn under kassen etterhvert som ungen greier å komme seg ut.

Etter en rask middag er vi klar til sjøsettingen. Beskjeden var kort; "Mann dere til - nå setter vi!" - Dermed var der plutselig tjue mannsterke folk på hver side av båten på et blunk. Den stolte eier og høvedsmann stod i stevnet, og sang sjøl båten på havet med en omskrevet steinkbaksersang, som før hadde gjort nytten på Ofotbaneanlegget.

Båten kom på havet, og stein ble lempet ombord - også den med en arbeidssang fra Ofotbaneanlegget. Rigg og seil kom ombord, og i løpet av to timer hadde vi fått båten ut, og heist seil!

Jens Christian Berg fra Bindal Kulturkontor sendte bilder. Det samme har  Ann-Monica Lilleheil, Steigrim Sneve, Terje Erikstad, Jørgen Wilhelmsen og flere til. Bildene finner du her